Dnia 3 lutego 2023 r. Enel-med stomatologia, Septodont oraz Polskie Towarzystwo Stomatologiczne zaprosiło dziennikarzy na śniadanie prasowe rozpoczynające akcję „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" skierowaną do rodziców dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Dzięki grantowi o wysokości 200 tys. złotych, przekazanemu przez firmę Septodont w grudniu ubiegłego roku, w całej Polsce realizowane będą bezpłatne przeglądy stomatologiczne oraz bezpłatne leczenie stomatologiczne dla najmłodszych. Cała akcja trwać będzie do końca czerwca 2023 r., lub do wyczerpania puli środków pieniężnych z przekazanego przez Septodont grantu.
W ramach kampanii pod hasłem „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" realizowane będą działania badawczo-profilaktyczno-lecznicze, dzięki którym pomoc mogą uzyskać dzieci z całego kraju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wsparcie i opiekę medyczną zapewnią specjaliści z renomowanych klinik enel-med stomatologia. Celem samego śniadania, jak i ogólnopolskiej kampanii jest zwrócenie szczególnej uwagi na wysoki odsetek dzieci z aktywną próchnicą i związanych z tym powikłań zdrowotnych oraz bezpłatna, aktywna pomoc stomatologiczna dla dzieci, które zakwalifikują się do programu. Kwalifikację poprzedzi przegląd jamy ustnej, w trakcie którego specjalista wypełni ankietę medyczną pozwalającą na konkretne określenie realnych potrzeb leczniczych młodego pacjenta. Diagnoza ta będzie podstawą kwalifikacji do dalszego leczenia.
–Z polskich statystyk wynika, że aż 60 procent opiekunów trzylatków nigdy nie zabrało dziecka do stomatologa nawet na wizytę adaptacyjną. Te dane niepokoją z tego względu, że pierwsza wizyta w gabinecie dentystycznym powinna odbyć się w momencie, gdy u dziecka zaczną pojawiać się zęby mleczne, czyli około 8. miesiąca życia, ale nie późnej niż do ukończenia roku. Dzięki wczesnej profilaktyce dzieci zaczynają kształtować dobre nawyki, które zapobiegają wielu problemom zdrowotnym. – komentuje prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Brak odpowiedniej profilaktyki może mieć bardzo poważne konsekwencje. Nieleczona próchnica zębów mlecznych wpływa na kondycję dopiero pojawiających się u dzieci zębów stałych. Zaniedbania z początkowego okresu życia dziecka mogą rzutować na jego późniejszą historię dentystyczną. Przykładowo, brak leczenia lub zbyt późne wdrożenie procedur medycznych, może powodować wady zgryzu czy wady wymowy. Statystyki dowodzą, że aż u 9 procent osiemnastolatków obserwuje się już braki zębowe, dlatego tak ważne jest, aby regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym zostały od najmłodszych lat wpisane na stałe do rodzinnego kalendarza profilaktycznego. Budowane od małego dobre nawyki pozwolą cieszyć się zdrowymi zębami i pięknym uśmiechem przez długie lata. Profilaktyka to również najlepszy sposób na to, aby w przyszłości uniknąć niepożądanych kosztów oraz zaoszczędzić czas związany z długotrwałym nieraz leczeniem.
- Patrząc długoterminowo zdrowe zęby to jeden z największych prezentów, jakie rodzic może dać swojemu dziecku. To bardzo ważne, by ćwiczyć zdrowe nawyki w domu i uczyć najmłodszych jak prawidłowo szczotkować zęby i dbać o higienę jamy ustnej oraz regularnie odbywać wizyty w gabinecie specjalisty. Niestety wśród rodziców wciąż pokutuje mit, że zębów mlecznych się nie leczy, bo i tak wypadną. W rzeczywistości długotrwałe stany zapalne wywołane zmianami próchnicowymi mogą mieć bardzo szerokie konsekwencje dla zdrowia małych pacjentów. Nieleczone ubytki mogą wpływać na zdrowie ogólne dzieci i wywołać szereg niepożądanych i trudnych do wyleczenia w późniejszych latach schorzeń – podkreśla dr n. med. Marta Markunina, dyrektor medyczna ds. stomatologii w enel-med.
Akcja „Rozdajemy uśmiechy na zdrowie" może być pierwszym krokiem, by przyzwyczaić dziecko do częstych kontaktów ze stomatologiem i zminimalizować lęk przed wizytą, który często towarzyszy najmłodszym. Dzięki grantowi przekazanemu przez markę Septodont w wybranych przypadkach możliwa będzie również realizacja dopasowanego do potrzeb wsparcia medycznego - od leczenia zachowawczego po najbardziej wymagające leczenie w narkozie lub sedacji wziewnej.
– Stan uzębienia dzieci w naszym kraju, pomimo rosnącej świadomości, wciąż nie jest zadowalający. Badania dowodzą, że już 41 procent trzylatków ma próchnicę i liczba ta drastycznie rośnie wraz z wiekiem osiągając poziom aż 93 procent wśród osiemnastolatków. Dlatego wraz z naszymi partnerami zdecydowaliśmy się uruchomić akcję na rzecz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Chcemy od najmłodszych lat wyrabiać u pacjentów zdrowe nawyki i oswajać z wizytami u stomatologa. To właśnie ten moment jest kluczowy dla prawidłowego rozwoju zębów. W naszej akcji stawiamy nie tylko na diagnostykę, ale również na realne wsparcie medyczne – podkreśla Kamila Wojtulewska-Hańczaruk, Vice President of Sales DACH, CEE, CIS w firmie Septodont.
Link do akcji i formularza zgłoszeniowego dla rodziców dzieci i partnerów biznesowych: www.usmiechdladziecka.pl
redakcja@motywmedia.pl